Na Sokratovom inštitúte sa pred hodnotiacu komisiu postavilo 16 študentiek a študentov prezentujúcich ich mládežnícke iniciatívy. Pozrite sa, čím sa v ich projektoch zaoberajú a komu vďaka týmto projektom pomáhajú.
POMOC ZRANITEĽNÝM SKUPINÁM
Našim mladým sa podarilo rozbehnúť komunitný život od Bratislavy až po obec Malcov na východnom Slovensku. V spomínanom Malcove (okr. Bardejov) sa napríklad mladá učiteľka Michaela Cingeľová na pravidelnej báze venovala súrodeneckému vzdelávaniu Rómov z miestnej marginalizovanej komunity. Vďaka jej projektu Kolečko sa zlepšili ich kognitívne, sociálne a senzoricko-motorické zručnosti.
Súčasťou tímu boli ľudia z majority aj priamo z rómskej komunity v Malcove. Obe skupiny boli aktívne a snažili sa navzájom prepájať cez pravidelné stretnutia a aktivity v obci.
Na marginalizované rómske komunity sa zamerala aj mladá psychologička Kristína Víglaská v Nemčiňanoch pri Zlatých Moravciach. V projekte AMEn SAM vytvorila deťom a mládeži bezpečný priestor, kde prostredníctvom doučovania, tvorivých a športových aktivít zlepšila ich čitateľské zručnosti, komunikačné schopnosti a vzájomne rešpektujúce vzťahy.
Skautka Lívia Orlovská spoločne s tímom pripravila inkluzívny vzdelávací program WheelShare pre mladých ľudí s telesným znevýhodnením v Bratislave. Na workshopoch účastníci objavovali, v čom sú jedineční, učili sa hovoriť o svojich potrebách a skúsenostiach a rozvíjali svoje komunikačné a prezentačné zručnosti. Cieľom bolo posilniť sebavedomie mladých ľudí a zároveň meniť pohľad verejnosti na život s hendikepom.
Psychologička Viktória Majdáková si pre zmenu všímala súrodencov osôb so zdravotným znevýhodnením. Sklenené deti bývajú často pri ich znevýhodnených súrodencoch prehliadané, Viktória sa im preto rozhodla venovať podporu v rámci projektu Prepojení osudom. Podporné skupiny, webináre a ďalšie edukačné aktivity vrátane osvety v médiách prispeli k zvýšeniu povedomia verejnosti a najmä k zlepšeniu emocionálnej podpory účastníkov, ako aj k prehĺbeniu ich porozumenia vlastnému prežívaniu.
Projekt Pravá ruka mamy vznikol, aby odbremenil mamy v náročnom období po pôrode a podporil ich duševné aj fyzické zdravie. Anna Gajdošová v rámci projektu prepája čerstvé matky so skúsenejšími ženami, ktoré im pomáhajú v domácnosti, so starostlivosťou o deti, ale aj o ne samé.
OŽIVENIE KOMUNÍT V MESTÁCH A OBCIACH
Oživeniu lokálnych komunít a organizácii spoločenských podujatí sa venovala Vanda Koniarová v Hornej Lehote pri Brezne (Lehotská Klubovňa), Svetlana Skladaná v Heľpe (Heľpiansky pľac), Pavol Ilčák v Kvetnici pri Poprade (Kvetnica žije) aj Katarína Miklovičová v Piešťanoch (Priestor u Adama).
Vanda Koniarová síce nepochádza z Hornej Lehoty, no zapáčilo sa jej tam tak, že sa tam nasťahovala. Ba čo viac, svoj voľný čas venuje vytváraniu nového priestoru Lehotská klubovňa, kde spoločne s miestnymi obyvateľmi zorganizovala vianočné trhy, premietania filmov, workshopy, diskusie či tekvicové dobrodružstvo.
Pavol Ilčák je Popradčan, no záujem o dejiny ho priviedol k tomu, že spolu s ďalšími ľuďmi z regiónu oživili zašlú slávu miestnej časti Kvetnica. Vďaka jarmoku, bežeckým pretekom či brigádam sa ľudia začali angažovať a Kvetnica žije.
Ďalšiu podtatranskú komunitu oživila Svetlana Skladaná v Heľpe. Kvíz, prednáška, burza detského oblečenia, jarné upratovanie obce či turistický výšľap mohli obyvatelia Heľpy zažiť práve vďaka projektu Sveti Skladanej s názvom Heľpiansky pľac.
Účasti občanov na komunitných akciách sa dočkalo aj piešťanské sídlisko Adama Trajana. Katarína Miklovičová iniciovala knižný piknik, viaceré skrášľovacie brigády, stretnutie s mestskými poslancami, čím sa usiluje zviditeľniť sídlisko a zlepšiť verejný priestor u Adama.
VZDELÁVANÍM TVORÍME BUDÚCNOSŤ
Jana Solčianska otvorila komunitnú dielňu MakerSpace v bratislavskej Novej Cvernovke. Širokej verejnosti poskytuje priestor, náradie a know-how pre rozvoj manuálnych zručností a kreativity – či už v podobe krúžkov majstrovania pre deti alebo v podobe workshopov alebo individuálneho priestoru pre dospelých.
Michal Vojtas sa v projekte Bežkoterapia rozhodol motivovať ľudí k pohybu v prírode a poukazovať na jeho pozitívny dopad na duševné zdravie. Okrem podpory lokálneho turizmu a športu spolu s partiou upozorňovali na súvislosť medzi sedavým životným štýlom a psychickou nepohodou, ktorá je čoraz väčším problémom súčasnej spoločnosti.
András Lépes vytvoril vzdelávací program KOMPOS Academy s cieľom pomôcť desiatkam slovenských neziskových organizácií zlepšiť sa v digitálnom marketingu. Zorganizoval pre ne praktické školenia a mentoringové programy na témy webovej analytiky a reklamy na sociálnych sieťach, vďaka čomu si zástupcovia neziskoviek zlepšili porozumenie analytike a získali sebavedomie v samostatnej práci s digitálnymi nástrojmi.
Projektom Lucie Eštočinovej a jej tímu bol Klub udržateľnosti, neformálny vzdelávací program zameraný na vytvorenie a aktivizáciu školských komunít stredoškolákov s cieľom upriamenia pozornosti na problematiku klimatických zmien a udržateľnosti. Projekt kombinoval prvky environmentálneho vzdelávania a komunitného rozvoja s cieľom dosiahnuť reálnu zmenu v správaní a postojoch prešovských gymnazistov a ich školských komunít.
Mladým ľuďom sa venovala aj Iveta Fiľová vo vzdelávacom programe s názvom Pulz. Účastníci programu získali zručnosti cez workshopy, tímovú prácu a prácu na riešení reálnych problémov organizácie z regiónu Liptova. Záverečnou skúškou bol Ideaton návrhov riešenia pre miestnu neziskovku, výstupom je aj dobrovoľnícka práca pre komunitu a nová generácia aktívnych, schopných mladých ľudí.
David Fendrich je potulný ovocinár, ktorý v regióne Malých Karpát zosieťoval ľudí so záujmom o ovocinártsvo. Malokarpatskí ovocinári sa na spoločných exkurziách rozprávali o význame ochrany starých ovocných stromov a nadobúdali ovocinárske znalosti a zručnosti pri ošetrovaní či výsadbe stromov alebo burze vrúbľov.
Tento rok na Sokratovom inštitúte pokračovala aj iniciatíva Zabudnutý pivovar v podobe projektu Alexa Krajča. Alex a jeho tím sa usilujú upozorňovať na nevyhovujúci stav kultúrnych pamiatok v Banskej Bystrici, akými je napríklad komplex budov bývalého Herritzovského pivovaru. Tento rok sa téme pamiatkovej ochrany venovali aj študenti Ekonomickej fakulty UMB, ktorí sa zapojili do organizácie podujatia (Ne)Zabudnutý industriál, ktorého súčasťou boli aj ďalšie pamiatky a inštitúcie v Banskobystrickom kraji.
Toto boli mládežnícke iniciatívy, ktoré na Sokratovom inštitúte v uplynulom roku rozbehli naši mladí účastníci. Svoje projekty následne predstavili aj na letnom festivale Sokratovho inštitútu vo Vzdelávacom centre Zaježová, kde sa zúčastnilo do 80 absolventov a priateľov Sokratovho inštitútu.
Vzdelávanie v rámci projektu Podpora lokálnych mladých lídrov sa uskutočnilo vďaka finančnej podpore Európskej únie a firmy Vizio.